Źródła rękopiśmienne
Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI) Jap. Sin. 102
Jap. Sin. 103
Jap. Sin. 104
Jap. Sin. 105 I
Jap. Sin. 105 II
Jap. Sin. 109
Jap. Sin. 110
Jap. Sin.111
Jap. Sin. 125
Jap. Sin. 164
Jap. Sin. 194
Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI), Gal. 96II, 103 II, Pol. 13, 68 II, 69, 77 II, 78, 79.
Roma, Archivo di Stato, ms 493
Biblioteca Casanatense, C VI 29-35.
Biblioteka Jagiellońska rkps. 177, 2626.
Źródła drukowane
Boym Michał, Flora Sinensis,fructus floresque humillimeporrigens, serenissimo et potentissimo principii, ac Domino, Domino Leopoldo Ignatio, Hungariae Regi Florentissimo, etc. Fructus Saeculo promittenti Augustissimos (Viennae–Austriae: Typis Matthaei Rictij,1656).
Boym Michał, Specimen medicinaesinicae, sive opusculamedica ad mentemSinensium (Frankfurt, 1682).
Catalogus Patrum Societatis Iesu qui post obitum S. Francisci Xaverii primo saeculo, sive ab anno 1581, usque ad 1681, in Imperio Sinarum Jesu Christi fidem propagarunt (sine loco, 1586).
D’Avril Philippe, Voyage en divers états d’Europe e d’Asie, entreprise pour découvrir une nouveauchemin à la Chine (Paris, 1693).
Dell’historia della Compagnia di Giesú. La Cina. Terza parte dell’Asia descritta dal P. Daniello Bartoli, della medesima Compagnia (Roma, 1663).
Dramat staropolski od początków do powstania Sceny Narodowej. Bibliografia, t. 2: Programy drukiem wydane do r. 1765, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. Władysław Korotaj, Jadwiga Szwedowska, Magdalena Szymańska (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976).
Epistola de lagatorum Japonicorum orientalium adwentu ad Gregorium XIII P.M. paucos dies ante quam moretur [...] (Vilnae, 1585).
Epitome Historiae Societatis Jesu auctore Josepho Juvencio eiusded societatis sacerdote, t. 4. Ab anno Christi MDLIII ad annum MDCXVI(Gandavi, 1853).
Fonti Ricciane. Documenti originali concernenti Matteo Ricci e la storia delle prime relazioni tra l’Europa e la Cina (1579–1615), t. 2, ed. P.M. d’Elia(Roma: La Libreriadello Stato, 1949).
Fonti Ricciane: Storia dell’introduzione del Cristianesimo in Cina, red. Pasquale M. d’Elia, t. 1-3 (Roma: La Libreria dello Stato, 1942–1949).
Historica narratiode initio et progressu missionisSocietatis Jesu apud Chinenses ac presertim in Regia Pekinensi, ex litteris R. P. JoannisAdami Schall ex eadem Societate, Supremi ac RegijMathematum Tribunalis ibidemPraesidis collectae (Viennae, 1654).
Ibn Battuta, Osobliwości miasti dziwy podróży, 1325–1354, red. naukowa, wybór i przedmowa A. Zajączkowski, przeł. z języka arabskiego Tadeusz Majda, Halina Natorf, komentarze opr. Tadeusz Majda (Warszawa: Książkai Wiedza, 1962).
Jana Brożka Gratis1625,wyd. H. Barycz (Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1929).
Japoniorum Regumlegatio Romae coramSummo Pontifice Gregorio XIII 23. Martii habita a. 1585 [...] (Cracoviae, 1585).
Kircher Athanasius, China monumentis, qua Sacris qua Profanis Nec non variisnaturae et artisspectaculis, Aliarumque rerum memorabilium Argumentis illustrata (Amsterdami: Apud Jacobum à Meurs, 1667).
Kircher Athanasius, Prodromus Coptus Sive Aegyptiacus (Romae: Typis S. Cong: de propag: Fide, 1636).
Kottman Jr Karl A., António Vieira’s Preliminary Book to the „History of the Future”. Original Reading (San Francisco (CA): Lulu Publishing Services, 2008).
Krusiński Joannes, Prodromus ad tragicam vertentis belli Persici historiam (L’viv: Typis CollegiiSocietatis Iesu, 1734).
Marko Polo, Opisanie świata, z oryginału starofrancuskiego z uwzględnieniem redakcjistarowłoskich i łacińskich, przeł. Anna L. Czerny, wstępem i przypisami opatrzył Marian Lewicki (Warszawa: Państwowy InstytutWydawniczy, 1954).
Martino Martini S.J., Novus Atlas Sinensis, vol. 3, t. 2, a cura di Giuliano Bertuccioli (Trento: Univeristà degli Studi di Trento, 2002).
Martini Martino, Opera Omnia, red. Franco Demarchi, Giuliano Bertuccioli et al., t. 1-6, (Roma–Trento, 1998–2020).
O rozszerzaniu wiary świętejchrześcijańskiej katolickiej w Amerycena Nowym Świecie,zwłaszcza w Peru [...] (Kraków,1603).
Possevino Antonio,Bibliotheca selecta de rationestudiorum, ad Disciplinas et ad Salutemomnium gentium procurandam, t. I (Venetiis, 1603).
Ricci Matteo, Trigaut Nicolas,China in the sixteenthcentury. The journalsof Matthew Ricci,1583–1610 (New York: Random House, 1953).
Ricci Matteo, TrigaultNicolas, De christiana expeditione apud Sinas susceptaa Societate Jesu (Augsburg:1615).
Szembek Fryderyk, Gratis plebanski, gratis wycwiczony w iezvickich szkolach krakovvskich [...] to iest respons na dyskurs plebański w collegium jezuickim krakowskim, Gratis nazwany y na dwu inne tegoż autora w teyże materiey (Poznań, 1627).
Szembek Fryderyk, Tunquium, królestwomożne w Azyey[...] (Kraków, 1629).
Szembek Fryderyk, Tybet, wielkiepaństwo w Azyey [...] (Kraków,1628).
Tacchi Venturi Pietro, Opere storichedel P. Matteo Ricci S.I. (Macerata: Stab. Tip. Giorgetti, 1911).
The Worksof John Dryden, t. 1: Poems1649–1680, red. EdwardN. Hooker, H.T. Swedenborg
Jr, (Berkeley–Los Angeles–London: Clarendon Press, California University Press, 1956).
Trigaut Nicolas, De Christiana expeditione apud sinas suscepta ab Societate Jesu.Ex P.
Matthaei Ricciieiusdem Societatis commentariis, Libri V (Augsburg, 1615).
Tybet iTunquim w pismachFryderyka Szembeka, wstęp i oprac. Renata Czekalska, Agnieszka Kuczkiewicz-Fraś (Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015).
Venturi Pietro Tacchi, P. Matheus Ricci S.J. P. Matheus Ricci S.J. Relação escripta pelo seu companheiro P. Sabatino de Ursis (Roma: Tip. Enrico Voghera,1910).
Verbiest Ferdinand, Letters of a Peking Jesuit. The Correspondence of Ferdinand Verbiest SJ (1623-1688), red. Noël Golvers (Leuven: Ferdinand Verbiest Institute, University of Leuven 2017).
Wysocki Szymon, Nowiny abo dzieie dwuletnie Chineńskie [...] (Kraków,1616).
Wysocki Szymon, Nowiny abo dzieje dwuletnie z Iaponu y z Chiny krain pogańskich Nowego Świat przez list x Iana Rodriguesa y x. Mattheusza Ricciego [...] roku pańskiego 1606 y 1607 [...]opisane [...] (Kraków, 1611).
Książki i monografie
A Chronicleof the Carmelites in Persia. The Safavidsand the Papal Mission of the 17th and 18th Centuries, red Herbert Chick,Vol. 1. (London– New York: I.B. Tauris,2012).
Abu-LughodJanet L., Before EuropeanHegemony: The World System A.D. 1250– 1350 (Oxford: University Press, 1991).
AfinogenovGregory, Spies and Scholars. Chinese Secrets and Imperial Russia'sQuest for World Power (Cambridge–Massachusetts–London: HarvardUniversity Press, 2020).
Alessandro Valignano S.I. uomo del Rinascimento: Ponte tra Oriente e Occidente, a cura di Adolfo Tamburello, M. Antoni J. Ücerler S.J., Marisa Di Russo (Roma: Institutum HistoricumSocietatis Iesu, 2008).
Augustine Through the Ages. An Encyclopaedia, red. Allan D. Fitzerald (Cambridge: William. B. Eerdmans Publishing Company,1999).
Baker Don, Catholics and Anti-Catholicism in Chosŏn Korea (Honolulu: University of Hawaii Press, 2017).
Balazs Etienne, Chinese Civilization and Bureaucracy. Variations on a Theme,red. Arthur F. Wright (New Haven–London: Yale University Press,1964).
Bayer Jerzy i Dziak Waldemar, Tybet. Szkice z dziejów chińsko-tybetańskich (Warszawa: InstytutStudiów Politycznych PAN, 2015).
Bays Daniel H., A New Historyof Christianity in China (Oxford: Wiley–Blackwell, 2012).
Bednarski Stanisław, Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce (Kraków: Wydawnictwo KsiężyJezuitów, 1933).
Belin François Alphonse, Histoire de la Latinité de Constantinople (Paris: Alphonse Picard et les fils, 1894).
Bergholz Fred W., The Partition of the Steppe.The Struggle of the Russians,Manchus, and the Zunghar Mongolsfor Empire in Central Asia (New York: Peter Lang, 1993).
Biographical Dictionary of Christian Missions,red. GerardH. Anderson, WilliamB. Eerdmans (Grand Rapids (Mi)–Cambridge (UK): Publishing Company,1999).
Bodart-Bailey Beatrice M., The Dog Shogun: The Personality and Policies of Tokugawa (Honolulu, 2006).
Boxer Charles R., The Christian Centuryin Japan 1549–1650 (Berkeley–Los Angeles: Universityof California Press,1951).
Boxer Charles R., The Portuguese SeaborneEmpire 1415-1825 (London: Penguin Random House, 1977).
Brill’s Encyclopedia of China, red. Daniel Leese(Leiden: Brill, 2009).
Brockey Liam Matthew,Journey to the East. The Jesuit Mission to China 1579–1724 (Cambridge (MA)–London: Harvard University Press, 2007).
Brzeziński,Stanisław, Misjonarzei dyplomaci polscy w Persjiw XVII i XVIII wieku (Potulice: Drukarnia Seminarjum Zagranicznego, 1935).
Choi Jai-Keum, The Origin of the Roman Catholic Church in Korea. An Examination of Popular and Governmental Responses to Catholic Missions in the Late Chosŏn Dynasty (Cheltenham-Seoul: The Hermit Kingdom Press, 2006).
Carhart Michael, Leibniz DiscoversAsia: Social Networking in the Republicof Letter (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2019).
Ching Julia, Mysticism and Kingship in China. The Heart of Chinese Wisdom(Cambridge: Cambridge University Press, 1997).
Cieślak Stanisław, Św. Franciszek Ksawery (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005).
Clossey Luke, Salvation and Globalization in the EarlyJesuit Missions (Cambridge: Cambridge University Press, 2011).
Cooper Michael, The JapaneseMission to Europe 1582–1590: The Journey of Four Samurai Boys ThroughPortugal, Spain and Italy (Global Oriental, 2005).
Costa Horacio de la, S.J., The Jesuits in the Philippines 1581–1768 (Cambridge–Massachusetts: Harvard University Press, 1961).
Empire at the Margins. Culture, Ethnicity, and Frontier in Early Modern China, red. Pamela Kyle Crossley, Helen F. Siu i Donald S. Sutton (Berkeley Los Angeles London: University of California Press, 2006).
Darowski Roman, Filozofiaw szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku (Kraków: FakultetFilozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1994).
De Bary William Theodore, Lufrano Richard,Sources of Chinese Tradition, vol. 2 (New York: Columbia University Press, 2001).
Dehergne Joseph i Leslie Donald Daniel, Juifs de Chine. À travers la correspondance inédite des jésuitesdu dix-huitiéme siècle(Roma: Institutum Historicum S.I., 1980).
Dehergne Joseph, Répertoire des Jésuites de Chine de 1552 à 1800 (Roma–Paris: Institutum Historicum S.I, Letouzey et Ané, 1973).
De Obaldia Vanessa, A Legal and Historical Study of Latin Catholic Church Properties in Istanbul from the Ottoman Conquest of 1453 until 1740, PhD diss. (Aix-Marseille University, 2018).
Dianni Jadwiga,Jan Brożek (Joannes Broscius), akademik krakowski (1585–1652) (Warszawa: Państwowe ZakładyWydawnictw Szkolnych, 1949).
Diccionario históricode la Compañía de Jesús vol. 2. Costa Rossetti–Industrias, ed. Charles E. O’Neill S.I., & JoaquinM.Dominguez S.I. (Roma: Institutum Historicum, 2001).
Di Cosmo Nicola,The Diary of a Manchu Soldier in Eighteenth-century China. My Service in The Army by Dzengšeo(London–New York: Routledge, 2007).
Dictionary of Ming Biography 1368–1644, red. L. Carrington Goodrich, Chaoying Fang (NewYork–London: Columbia University Press, 1976).
Dipratu Radu, RegulatingNon-Muslim Communities in the Seventeenth-Century OttomanEmpire. Catholics and Capitulations (London: Routledge, 2022).
Dramaty eucharystyczne jezuitów. XVII wiek, oprac. Jan Okoń (Warszawa: Insty- tut WydawniczyPAX, 1992).
Dunne George H., Generationof Giants. The Story of Jesuits in China in the Last Decades of the Ming Dynasty (Notre Dame(IN): University of Notre Dame Press 1962).
Ebrey Buckley Patricia,Confucianism and Family Ritualsin Imperial China(Pricenton: Princeton University Press, 1991).
ElmanBenjamin A.,A Cultural Historyof Civil Examinations in Late ImperialChina (Berkeley – Los Angeles –London: University of California Press, 2000).
Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polskii Litwy (1564–1995), oprac.Ludwik Grzebień (Kraków:Wydawnictwo WAM, 2004).
Engelfriet Peter M., Euclid in China. The Genesis of the First Chinese Translation of Euclid’s (Leiden–Boston: Brill, 1998).
Fairbank John King, & GoldmanMerle, China. A New History. Second Enlarged Edition (Cambridge(MA) – London: HarvardUniversity Press, 2006).
Fontana Michela,Matteo Ricci. A Jesuitin the Ming Court, transl.Paul Metcalfe (New York– Toronto: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2011).
From Kaifeng to Shanghai. Jews in China, red. Roman Malek (Sankt Augustin: Monumenta Serica Institute, 2000).
Frost Robert, After the Deluge. Poland-Lithuania and the SecondNorthern War 1655–1660 (Cambridge: Cambridge University Press, 1993).
Gernet Jacques, China and the ChristianImpact. A Conflict of Cultures (Cambridge–London: Cambridge University Press, 1985).
Gernet Jacques, Chine et christianisme. Action et réaction(Paris: Gallimard, 1982).
Gliwa Andrzej, Kraina upartychniepogód. Zniszczenia wojennena obszarze ziemiprzemyskiej w XVII wieku (Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk im. Kazimierza Marii Osińskiego w Przemyślu, 2013).
Grosse vollständige Universal-Lexicon Aller Wissenschafften und Künste. Vol. 12, red. Johann Heinrich Zedler (Halle – Lepzig: VerlegtsJohann Heinrich Zedler,1735).
Guillen-Nuñez Cesar, Macao’s Church of Saint Paul. A Glimmer of the Baroque in China, (Aberdeen–Hong Kong: Instituto Culturaldo Governo da R.A.E de Macau Hong Kong University Press, 2009).
Handbook of Christianity in China, VolumeOne: 635–1800, Handbookof Oriental Studies, section IV: China,vol. 15/1, red. Nicolas Standaert (Leiden–Boston: Brill, 2001).
Hair: Its Power and Meaning in Asian Cultures, red. Alf Hiltebeitel & Barbara D. Miller (New York: State University of New York Press, 1998)
Hsia Ronnie Po-Chia,AJesuit in the Forbidden City. Matteo Ricci 1552–1610 (Oxford: Oxford UniversityPress, 2010).
HsuCho-Yun, China. A New CulturalHistory (New York: Columbia University Press, 2012).
Huang Ray, 1587. A Year of No Significance. The Ming Dynastyin Decline (NewHaven– London: Yale University Press, 1981).
Hucker Charles O., The Ming Dynastyits Origins and Evolving Institutions (University of Michigan Press, 1978).
Hummel ArthurW., Eminent Chinese of the Ch’IngPeriod, 1644–1912, vol. 2 (Padstow–New York: Brill, 2010).
Iraola Antton Egiguren, True Confucians, Bold Christians. Korean Experience a Model for the Third Millenium (Amsterdam – New York, 2007).
Jankowski Henryk, A Historical–Etymological Dictionaryof Pre–Russian Habitation Names of the Crimea (Leiden – Boston:Brill, 2006).
Kajdański Edward, Michał Boym – ostatniwysłannik dynastii Ming (Warszawa: Wydawnictwo Polonia, 1988).
Kajdański Edward, Michał Boym. Ambasador Państwa Środka (Warszawa: Książka i Wiedza, 1999).
Kang Jae-eun, The Land of Scholars.Two Thousand Years of Korean Confucianism (Paramus (NJ), 2005).
Keul Istvàn, Early Modern Religious Communities in East-Central Europe. Ethnic Diversity, Denominational Plurality, and Corporative Politics in the Principality of Transylvania (1526– 1691) (Leiden–Boston: Brill, 2009).
Keevak Michael,The Story of a Stele. China’s Nestorian Monumentand its Reception in the West, 1625–1916 (Hong Kong: Hong Kong University Press, 2008).
Kochowski Wespazjan, Historya panowania Jana Kazimierza, t. 3 (Poznań: N. Kamieński i Spółka,1859).
Kołodziejczyk Dariusz, The CrimeanKhanate and Poland–Lithuania. Interna- tional Diplomacyon the European Periphery (15th–18th Century). A Study of Peace Treaties Followedby Annotated Documents (Leiden – Boston: Brill, 2011).
Konior Jan, Historia polsko-chińskich kontaktów kulturowych w XVII w. (na przykładzie misji jezuickich) (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2013).
Konior Jan, Matteo Ricci (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2013).
Kościelak Sławomir, Jezuici w Gdańsku od drugiej połowyXVI do końca XVIII wieku (Gdańsk– Kraków:Gdańskie Towarzystwo Naukowe– Wydawnictwo WAM, 2003).
Kottman Karl A. Jr., António Vieira’s Preliminary Book to the „History of the Future”. Original Reading (San Francisco (CA): Lulu Publishing Services, 2008).
Kowalówka Leonard,Znaszej przeszłości misyjnej(Rzym: Sekretariat Prowincjalny Misji Karmelitańskich, 1975).
Krusiński ThaddeusJudas, Prodromus ad tragicamvertentis belli Persicihistoriam (L’viv: TypisCollegii Societatis Iesu, 1734).
Krusiński, Thaddeus Judas,The History of the Revolution of Persia: An Eyewitness Accountof the Fall of the Safavi Dynasty. 3 vols. (London– New York: I.B. Tauris,2018).
Kubuya Paulin Batairwa, Meaning and Controversy withinChinese Ancestor Religion(Taipei: Palgrave Macmillan, 2018).
Lach Donald F. i Van Kley Edwin J., Asia in the Making of Europe. Volume 3. A Century of Advance (Chicago–London: The University of California Press,1993).
Latourette Kenneth Scott, A History of the Expansion of Christianity. The Thousand Years of Uncertainty A.D. 500–A.D. 1500, vol. II (New York and London:Harper & BrothersPublishers, 1938).
Launay Adriano, I LXXIX martiri coreani. Mons. Lorenzo Imbert e compagni (1839-1846) solennemente beatificati dal sommopontifice Pio IX nell’anno santo1925 (Milano, 1925).
Laven Mary, Mission to China: Matteo Ricci and the Jesuit Encounter with the East (London: Faber& Faber, 2011).
Laver M. S., The Sakoku Edictsand the Politicsof Tokugawa Hegemony(Amherst NY, 2011).Laver Michael, The DutchEast India Companyin Early ModernJapan Gift Givingand Diplomacy (London–NewYork, 2020).
LedyardGari, The Dutch Come to Korea (Seoul: RoyalAsiatic Society-Korea Branch,1971).
Leonard Jane K., Controllingfrom Afar: The Daoguang Emperor’s Management of the Grand Canal Crisis, 1824–1826 (Ann Arbor: Center for Chinese Studies, University of Michigan Press,1996).
Leslie Donald, Survival of the ChineseJews. the Jewishcommunity of Kai- feng (Leiden: Brill, 1972).
Li Yunpeng, Liu Jiangang, Wan Jinhong, Tan Xuming, Deng Jun, The Technical History of China’sGrand Canal (NewJersey: World CenturyPublishing Corporation, 2019).
Mâsnikov Vladimir Stepanovič, Imperija Cin i Russkoegosudarstvo v XVII veke (Moskwa: 1980).
Matthee Rudi, Persia in Crisis. Safavid Decline and the Fall of Isfahan (London – New York: I.B. Tauris,2012).
Mączak Antoni, Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansui baroku (Gdańsk: Novus Orbis, 1998).
March Patrick G., Eastern Destiny. Russia in Asia and the North Pacific(Westport, Connecticut: Praeger, 1996).
Marks Robert B., China. An Environmental History (Lanham–Boulder–New York–London: Rowman& Littlefield, 2012).
Masson Hervé, Słownik herezji w Kościelekatolickim (Katowice: Wydawnictwo „Książnica”, 1993).
McCausland Shane, The Mongol Century. VisualCultures of Yuan China, 1271–1368 (London: Reaktion Books, 2015).
McCoy Alfred W., To Govern the Globe. World Orders and Catastrophic Change (Chicago: HaymarketBooks, 2021).
McHugh Evan, 1606. An Epic Journey(Sydney: University of South WalesPress, 2006).
Menegon Eugenio, Ancestors, Virgins, and Friars: Christianity as a Local Religion in Late ImperialChina (Boston–Leiden: Brill, 2010).
Miazek-Męczyńska Monika, Flora SinensisMichała Boyma SI (Gniezno: Wydawnictwo Fundacji CollegiumEuropaeum, 2005).
Miazek-Męczyńska Monika, Indipetae Polonae – kołatanie do drzwi misji chińskiej (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015).
Missions Etrangeres de Paris (MEP) and China from the Seventeenth Century to the Present, ed. Ji Li, Studies in the History of Christianity in East Asia, vol. 6, ed. M. Antoni Ucerler SJ, Wu Xiaoxin, t. 6 (Leiden: 2021).
Miyazaki Ischisada, China’s Examination Hell. The Civil Service Examinations of Imperial China (New Haven–London: Yale University, 1976).
Moffett Samuel Hugh,AHistory of Christianity in Asia. VolumeI: Beginnings to 1500 (Maryknoll–New York: Orbis Books,1998).
Moran Joseph Francis, The Japanese and the Jesuits. Alessandro Valignano in sexteenth- centuryJapan (London and NewYork, 2004).
Morton William Scott, Lewis Charlton M., Chiny. Historia i kultura, tłum. Bogdan Zemanek (Kraków:Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007).
Moule Arthur Christopher, Christians in China Before the Year 1550 (New York–Toronto: The Macmillan co., 1930).
Mungello Dawid Emil, The Great Encounter of China and the West, 1500-1800 (Lanham– Boulder–New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2009).
New CatholicEncyclopedia, t. 3 (New York: McGraw–Hill Book Company, 1967).
Nguyen Duc Ha, Polscy misjonarze na Dalekim Wschodzie w XVII–XVIII wieku (Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2006).
Nicolini-Zani Matteo, The Interpretation of Tang Christianity in the Late Ming China Mission. ManuelDias Jr.’s CorrectExplanation of the Tang “SteleEulogy on the Luminous Teaching”(1644) (Leiden–Boston: Brill, 2023).
Obirek Stanisław, Jezuici w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1564–1668: działalność religijna, społeczno-kulturalna i polityczna (Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1996).
Okoń Jan, Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie w XVII wieku (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1970).
Okoń Jan, Na scenach jezuickich w dawnej Polsce. Rodzimość i europejskość (Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2006).
Oxnam Robert B., Ruling from Horseback. Manchu Politics in the Oboi Regency 1661–1669 (Chicago–London: The University of Chicago Press,1970).
Öztürk Yücel, Osmanlı Hakimiyetinde Kefe: 1475–1600 (Ankara: Bilge, Kültür, Sanat.,2000).
Park Chul, Testimonios literarios de la labor cultural de las misionesespañolas en el Extremo Oriente: Gregoriode Céspedes (Madrid, 1986).
Pelliot Paul, L’inscription nestorienne de Si-ngan-fou (Kyoto–Paris: Italian School of East Asian Studies et Collège de France, 1996).
Petersson Andreas Mazetti, A Culture for the Christian Commownealth. Antonio Possevino, Authority, History, and the Venetial Interdict(Uppsala: Uppsala Universitet, 2022).
Plattner Felix A., Gdy Europa szukałaAzji (Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1975).
Po-chia Hsia Ronnie,AJesuit in the Forbidden City: Matteo Ricci 1552–1610 (Oxford: Oxford University Press, 2010).
Poplatek Jan, Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1957).
Prosperi Adriano, Tribunalidella coscienza: Inquisitori, confessori, missionary (Torino: Piccola Biblioteca Einaudi, 1996).
Puchowski Kazimierz, Jezuickie kolegiaszlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów: studiumz dziejów edukacjielit (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007).
ReischauerEdwin O., FairbankJohn K., East Asia. The Great Tradition, (Boston:Houghton Mifflin Company, 1960).
Reychman Jan, Biskupstwo bakowskie w świetle literatury historycznej rumuńskiej (Kraków: Nasza Przeszłość, 1948).
Reychman Jan, Orient w kulturze polskiego oświecenia (Wrocław: Ossolineum 1964).
RodzinskiWitold, A History of China, t. I (Oxford: Pergamon Press, 1979).
Ross Andrew C., A Vision Betrayed. The Jesuits in Japan and China, 1542 – 1742 (Maryknoll NY, 1994).
Ruiz de MedinaJuan G., Origines se la iglesiacoreana dese 1566 hasta 1784 según documentos inéditosde la época (Roma, 1986).
Saeki Yoshiro, The Nestorian Monument in China (New York–Toronto: The Macmillan co., 1916).
Schurz William Lytle, The Manila Galleon(New York: E. P. Dyttonand Co., 1939).
Schütte Josephus Franciscus, Introductio ad historiam Societatis Jesu in Japonia 1549–1650. Ac prooemium ad catalogos Japoniaeedendos ad edenda Societatis Jesu Monumenta HistoricaJaponiae Propylaeum (Romae: Institutum Historicum Societatis Jesu, 1968).
Sebes Joseph S.I., The Jesuits and the Sino-Russian Treaty of Nerchinsk(1689). The Diary of Thomas Pereira,S.J. (Rome: Institutum Historicum, 1962).
Shore Paul, Narratives of Adversity. Jesuitsin the Eastern Peripheries of the HabsburgRealms (1640–1773) (Budapest–New York: CEU Press, 2012).
Smith Richard J., The Qing Dynasty and Traditional Chinese Culture (Lanham–Boulder–New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2015).
Spence Jonathan,The Memory Palace of Matteo Ricci (London–Boston: Faber& Faber, 1985).Standaert Nicolas, The Interweaving of Rituals Funeralsin the Cultural Exchange Between China and Europe(Washington: University of Washington Press, 2008).
Swen Litian, Jesuit Mission and Submission: Qing Rulership and the Fate of Christianity in China, 1644–1735 (Leiden: Brill, 2021)
Swope Kenneth M., The Military Collapse of China’s Ming Dynasty. 1618–1644 (London–New York: Routledge, 2014).
Tang Kaijian, Setting off from Macau: Essays on Jesuit HistoryDuring the Ming and Qing Dynasties (Leiden–Boston: Brill, 2016).
Targosz Karolina,Jan III Sobieski mecenasemnauk i uczonych (Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2012).
Tazbir Janusz, Szlachta a konkwistadorzy. Opinia staropolska wobec podboju Ameryki przez Hiszpanię (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969).
The Jesuits and Globalization: Historical Legacies and Contemporary Challenges, red.
Thomas Banchoffand José Casanova(Washington: Georgetown University Press, 2016).
Tiburcio Alberto, Muslim–Christian Polemicsin Safavid Iran (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020).
ÜçerlerM. AntoniJ., TheSamurai and the Cross.The Jesuit Enterprise in Early ModernJapan (Oxford–New York: Oxford University Press, 2022).
Väth Alfons, S.J., Johann Adam Schall von Bell S.J. Missionarin China. Kaiserlicher Astronom und Ratgeberam Hofe von Peking1592-1666 (Nettetal: SteylerVerlag, 1991).
Windler Christian, Missionare in Persien. Kulturelle Diversität und Normen- konkurrenz im frühneuzeitlichen Katholizismus (17. –18. Jahrhundert) (Köln– Weimar–Wien: Böhlau–Verlag, 2018).
Wakeman Jr. Frederick, The Fall of Imperial China (New York: The Free Press, 1975) Wakeman Jr. Frederick, The Great Enterprise. The Manchu Reconstruction of Imperial Order
in Seventeenth-Century China(Berkeley–Los Angeles–London: University California Press, 1985).
WangYueqing, BaoQ Qinggang,& GuanGuoxing, Historyof Chinese Philosophy Through Its Key Terms (Singapore: NanjingUniversity Press – Springer, 2020).
Westad Odd Arne, Empire and Righteous Nation. 600 Yearsof China-Korea Relations (Cambridge (MA) – London,2021).
Weidmann Paul, Usanquei, oder die Patriotenin Sina. Ein deutsches Originaltrauerspiel in Versen von fünf Auzügen(Wien: Trattner, 1771).
Wessels Cornelius, Jesuit Travellers in Central Asia 1603-1721 (TheHague, 1924).
Wills John E., Jr., 1688. A Global History (New York–London: W.W. Norton & Company, 2001).
Wittfogel Karl A., Oriental Despotism. A Comparative Study of Total Power (New Haven: Yale University Press, 1957).
Wong Fook-Kong i Yasharpour Dalia, The Haggadah of the Kaifeng Jews of China. (Leiden– Boston:Brill, 2011).
Young John D., Confucianism and Christianity. The First Encounter (Hong Kong: Hong Kong University Press, 1983).
Załęski Stanisław, Misje w Persji w XVII i XVIII wieku pod protektoratem Polski (Kraków: Drukarnia „Czasu” Fr. Kulczyckiego i spółki, 1882).
Załęski Stanisław SJ, Jezuici w Polsce,t. 1-4 (Lwów:Drukiem i NakłademDrukarni Ludowej, 1900)
Z dziejówszkolnictwa jezuickiego w Polsce, oprac.Roman Darowski, Jerzy Paszenda (Kraków: WAM – Księża Jezuici, 1994).
Zang Xiaowei, Ethnicity in China. A Critical Introduction (Cambridge: Polity Press,2015).
Zhang Jinfan, The Tradition and Modern Transition of Chinese Law (Berlin: Springer,2014).
Czasopisma
Antonucci Davor, Ferdinand Verbiest, Antoine Thomas and the Idea of Spreading Christianity into Tartary,Leuven Chinese Studies 39 (2017): 77–104.
Antonucci Davor,The “Eastern Tartars”in Jesuit Sources.News from VisitorManuel de Azevedo, Central Asiatic Journal58/1–2 (2015): 17–132.
Baena Salvador Medina, “Hibridación cultural y el discurso sobre China en el siglo XVII. El caso de Diego de Pantoja”, Asiadémica. Revista universitaria de estudios sobre Asia Oriental, 5 (2015): 10–37.
Baker Don, “Jesuit Science through Korean Eyes”, The Journal of Korean Studies 4 (1982– 1983): 207–239.
Barat Kahar, “Aluoben, A Nestorian Missionary in 7th Century China”, Journal of Asian History 36/2 (2002): 184–198.
Bonazzi Andrea, „Matteo Ricci andGlobal Civilization”, Prajñâ Vihâra, 6/1 (2005): 11–30.
Borao Jose Eugenio, “The Massacre of 1603: Chinese Perception of the Spaniards in the Philippines”, Itinerario 23/1 (1998): 22–39.
Borromeo Elisabetta (2005). “Les Catholiques à Constantinople. Galata et les églises de rite latin au xviie siècle”, Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée 107–110 (2005): 227–243.
Burkiewicz Łukasz, “Polityczna, gospodarcza i kulturowa rola Wielkiego Kanału chińskiego w kontekście Historiae Sinarum ImperiiTomasza Szpota Dunina”,Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023): 39-58.
Chang Jen-chung, „The Nature of the «Three Feudatories Rebellion» andthe Causes of Its Failure”, Chinese Studies in History 15/1-2 (1981): 7–18.
Chen Biao, “Coping with Death and Loss. Confucian Perspectives and the Use of Rituals”, Pastoral Psychol61 (2012): 1037–1049.
Cheung Sui-wai, „Construction of the GrandCanal and Improvement in Transportation in Late ImperialChina”, Asian Social Science4/6 (2008): 11–22.
Classen Albrecht, A Global Epistolary Network:Eighteenth-Century Jesuit Missionaries Write Home with and Emphasison Philipp Segesser’s Correspondence from Sonora/Mexico, “StudiaNeophilologica” 86 (1974).
Coblin Weldon S., „A Brief History of Mandarin”, Journal of the AmericanOriental Society 120, 4 (2000): 539.
Cory Ralph M., “Father Gregoriode Cespedes”, Transactions of the KoreaBranch of the Royal Asiatic Society27 (1937).
Cyrzyk Leszek,„Chiny w piśmiennictwie polskim do końcaXVII wieku”, Przegląd Orientalistyczny 2 (1963): 109–119.
Cyrzyk Leszek, „Chiny w piśmiennictwie polskim XVIII wieku”, Przegląd Orientalistyczny 3 (1963):191–200.
Di Napoli Alfredo, “Con grande fervore de convertireil mondo tutto. Sabatino de Ursis e gli inizi della missione cinese(1605–1610)”, Idomeneo, 30 (2020): 123–156.
Dodson-Robinson Eric, “Karma, Revenge,Apocalypse: Ran Violent Victim - Agentthrough
Japanese and WesternContexts”, ShakespeareBulletin 31/2 (2013):233–255.
Eber Irene,“K’aifeng Jews Revisited. Sinification as Affirmation of Identity”. Monumenta Serica 41(1993):231–247.
Eszer Ambrosius, “Die ‘Beschreibung des Schwarzen Meeres und der Tatarei’ des Emidio Portelli d’AscoliO.P.”, Archivum Fratrum Praedicatorum 42 (1972):199–249.
Eszer Ambrosius,“Die Gemeinde von Čobruči am Dnestr und die II. Krim - Mission der Dominikaner”, Angelicum 46/3–4 (1969): 366–386.
Frei Elisa, “In Nomine Patris: The Struggle Between an Indipeta, his Father, and the Superior Generals of the Society of Jesus (ca. 1701–1724)”, Chronicamundi 13 (2018):107–123.
Frei Elisa, “The Many Faces of Ignazio Maria Romeo, SJ (1676–1724?), Petitioner for the Indies: A Jesuit Seen through his Litterae Indipetae and the Epistulae Generalium”, Archivum Historicum Societatis Iesu 85 (2016): 365–404.
Gawlikowski Krzysztof „Azja Południowo-Wschodnia jako region historyczno-kulturowy” Azja – Pacyfik 5 (2002): 9–32.
Gimm Martin “The Secret Manchu Documents on the Trial of the German Jesuit Missionary Adam Schall (1592–1666)”, Central Asiatic Journal, 58/1–2 (2015): 189–195.
Graff Tomasz, Wołyniec Bartłomiej, “Rola i znaczenie kolegiów jezuickich w propagowaniu wśród mieszkańców Rzeczypospolitej wiedzy na temat działalności misyjnej Towarzystwa Jezusowego na Dalekim Wschodzie”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023):111-132.
He Bin, „Ceremonie pogrzebowe i sposób pochówku u Chińczyków Han”, Gdańskie Studia Azji Wschodniej, 11 (2017): 4–26.
Hosne Ana Carolina, “The Jesuit presence in Tibet against the backdrop of the China mission. Different approaches to Buddhism (16th–18th centuries)” Anais de história de além-mar 17(2016): 223–244.
Hsi Angela N.S., „Wu San-kuei in 1644. A Reappraisal”, The Journal of Asian Studies 34/2 (1975):443–453.
Huang Ray, “The Liao-tungCampaign of 1619”, Oriens Extremus 28/1(1981).
Huang Wenji, Xi Mingwang, Lu Shibao, Taghizadeh-Hesaty Farhad, „Rise und Full of the Grand Canal in the Ancient Kaifeng City of China: Role of the Grand Canal and Water Supply in Urban and Regional Development”, Water 13/1932 (2021): 1–21.
Isorena Efren B., “Maritime Disasters in Spanish Philippines: The Manila-Acapulco Galleons, 1565-1815”, International Journal of Asia Pacific Studies 11/1 (2015).
Klarecki Robert, „Działalność jezuitów w Cesarstwie Chińskim”, Forum Politologiczne 11 (2010):253–274.
Królikowska-Jedlińska Natalia, “How to become a missionary in the Orient?‘Litterae indipetae’ and other strategies of the Polish-Lithuanian Jesuits (1612-1721)”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 28/1 (2022): 119–140.
Królikowska-Jedlińska Natalia, “The Polish Rulers and the Catholic Missionaries from the Polish-Lithuanian Commonwealth in the Black Sea Region (1625-1721)”, Mission Studies40/3 (2023): 327–347.
Krzyszkowski Joseph,“Entre Varsovie et Ispahan. Le P. Ignace-François Zapolski S.I.”, Archivum Historicum Societatis Jesu 18 (1949):85–117.
Kwiatkowski Marek, „Łazienkiw «guście chińskim». Ze studiów nad Łazienkami warszawskimi”, Biuletyn Historii Sztuki 2 (1967): 171–190.
Lamalle Edmond,“L’archivio di un grande Ordinereligioso. L’Archivio Generaledella Compagnia di Gesù”, Archiva Ecclesiae 24–25 (1981–1982): 114–116.
Li Yiyuan, Zheng Nana, „IntegralProtection of CulturalHeritage of the Grand Canalof China: a Perspective of Cultural Spaces”, The Frontiersof Society, Scienceand Technology 2/1(2020): 60–69.
Lim Jongtae,“Rodrigues the Gift-Giver. A Korean Envoy’sPortrayal of His Encounter with a Jesuit in 1631”, Korea Journal56/2 (2016).
Loenertz Raymond,“Le origini della missione secentesca dei Domenicani in Crimea.” Archivum FratrumPraedicatorum 5 (1935):261–288.
Löwenthal Rudolf, “The Early Jews in China. An Annotated Bibliography”, Folklore Studies 5 (1946): 353–398.
Maldavsky Aliocha,“Pedir las Indias.Las cartas ‘indipetae’ de lo jesuitaseuropeos, siglos XVI–XVII, ensayohistoriogràfico”, RelacionesXXXIII, 132 (2012).
Malinowski Gościwit, “Fryderyk Kazimierz Wolff SJ (1643–1708) i Tomasz Dunin Szpot SJ (1644–1713) – polscy jezuici jako pośrednicy kulturowi w czasach poselstwa cara Piotra I do Europy(1697–1698)”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023): 101-110.
Malinowski Gościwit, “Chińczycy w Starym Testamencie – Cornelius a Lapide SJ i jego egzegeza wersetuz Księgi Izajasza(49,12)”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 27/1 (2021): 19– 42.
Malinowski Gościwit, “Po co nam Chiny? Część 1: Incydentalność relacji polsko-chińskich przed 1949 r.”, Gdańskie Studia Azji Wschodniej 19 (2021): 13–31.
Matthee Rudi, “Poverty and Perseverance: The Jesuit Missionsof Isfahan and Shamakhi in Safavid Iran”, Al-Qantara 36(2015): 463–501.
Maxwell Kenneth, “Macao: The Shadow Land”, World Policy Journal 16/4 (1999/2000): 73– 95.
Meynard Thierry,“For the Record: The Canton Exile of the Missionaries (1666– 1671) by the Polish Jesuit Szpot Dunin”, Annales Missiologici Posnanienses 25 (2020): 147–185.
Miazek Monika, „Matteo Ricci i jezuicka metoda akomodacyjna”, Fundamenta Europaea 5/6 (2005):7–15.
Miazek-Męczyńska Monika, “PolishJesuits and Their Dreams about Missionsin China, accordingto the Litterae indipetae”, Journal of Jesuit Studies 5 (2018/3): 404–420.
Miszalska Jadwiga, „Siedemnastowieczne polskie tłumaczenia jezuickich relacji z misji na Dalekim Wschodzie w kontekście problematyki historii przekładu”, Przekładaniec 36 (2018): 25–43.
Nowakowski Paweł, “Wu Sangui (Usanqueius) – dowódca i buntownik na kartach Historiae Sinarum Imperii Tomasza Szpota Dunina”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023): 89- 100.
Pelliot Paul,“Le juif Ngai, informateur du P. MathieuRicci”, T’oung Pao 20/1(1921): 32–39.
Poli Diego, “Matthew Ricci – Li Madou: A dialogue across cultures”, Palimpsest. International Journal for Linguistic, Literary and Cultural Research, 1 (2016): 173–184.
Richard François, “Le Franciscain Dominicus Germanus de Silesie,grammairien et autheur d’apologieen Persan”, Islamochristiana 10(1984): 91–107.
Riera IgnacioRamos, “Diego de Pantoja. Dalla Spagna alla Cina”, La CiviltàCattolica, 4 (2019):484–492.
Ruiu Adina, “Conflicting Visions of the Jesuit Missionsto the Ottoman Empire, 1609–1628”, Journal of Jesuit Studies1 (2014): 260–280.
Shi Xijuan,“Christian Scholar Xu Guangqi and the Spreadof Catholicism in Shanghai”, Asian Cultureand History, 7/1 (2015): 199–209.
Shi-ran Du and Qi Han, “The contribution of French Jesuitsto Chinese sciencein the seventeenthand eighteenth centuries”, Impact of the scienceon society 167 (1992): 265–275
Skowron Ryszard, “Tłumaczenia i recepcja w Europie i Turcji prac Judy Tadeusza Krusińskiego o wojnie afgańsko-perskiej i upadku dynastii Safawidów”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Prace Historyczne 147/1 (2020): 13–36.
Smołucha Janusz, “Pogrzeb Mattea Ricciego SJ (1552–1610) w Historiae Sinarum Imperii Tomasza SzpotaDunina. Kulturowa interakcja”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023):59-74.
Smołucha Janusz, “Powstanie, status i znaczenie społeczności żydowskiej w Państwie Środka według relacjipolskiego jezuity TomaszaSzpota Dunina zawartych w dziele HistoriaeSinarum Imperii”, Perspektywy Kultury44/1 (2024): 519-530.
Souza Laura, Massimi,Marina, “Il desideriodell’oltremare nelle litteraeIndipetae: le condizioni psicologiche per l’azione nella narrativa di giovani gesuiti del sedicesimo secolo”, Memorandum 3 (2002): 55–71.
Sutton Donald S., “Death Rites and Chinese Culture. Standardization and Variation in Ming and Qing Times”,Modern China, 33/1 (2007):125–153.
Tazbir Janusz, „Moda na chińszczyznę w Polsce w XVIII wieku”,Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 11/3-4 (1949): 382–392.
Tronu Carla, “The Rivalry between the Society of Jesus and the Mendicant Orders in Early Modern Nagasaki”, Agora: Journalof International Centerfor Regional Studies12 (2015): 25– 39.
Truong Anh Thuan, “The Conflicts Among Religious Orders of Christianity in China During the 17th and 18th Centuries”, Религиозные аспектырегионоведения 26/5 (2021):57–71.
Vantard Amélie,“Les vocations missionnaires chez les Jésuitesfrançais aux XVIIe–XVIIIe siècles”, Annales de Bretagneet des Pays de l’Ouest 116/3 (2009): 9–22.
Vetochnikov Konstantinos, “La suppression de la métropole de Caffa au 17ème siècle”, Orientalia Christiana Periodica 76 (2010):433–457.
Voss Gustav, “EarlyJapanese Isolationism”, Pacific Historical Review, 14/1 (1945):13–35.
Wadas Andrzej, “Rok 1606 jako brzemienny w wydarzenia dla zakonu jezuickiego w świetle dziejów powszechnych oraz Historiae SinarumImperii Tomasza Szpota Dunina (1644–1713)”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023): 15-38.
Wadas Andrzej, “Źródłaautorytetu i wpływujezuitów na dworze cesarzy Wanli (1572– 1620),Shunzi (1644–1661) i Kangxi (1661–1722) i w szerszychkręgach społeczeństwa chińskiego w świetle dziełaTomasza Dunina Szpota(1644–1713)”, PerspektywyKultury 43/4/1 (2023):215- 227.
Wadas Hanna, “Odkrycie i znaczenie steli z Xi’an dla misji jezuickich w Chinach w XVII w. w ujęciu Historiae SinarumImperii Tomasza Szpota Dunina SJ (1644–1713)”, Rocznik Filozoficzny Ignatianum 29/4 (2023): 75-88.
Wakeman Jr. Frederick, „Rebellion and Revolution. The Study of Popular Movementsin Chinese History”, The Journalof Asian Studies36/2 (1977): 201–237.
Wan Defu, “The History of Language Planning and Reform in China: A Critical Perspective”, Working Papersin Educational Linguistics 29/2 (2014): 65–79.
Wang Yi, Bramwell Bill, „Heritage protection and tourism development priorities in Hangzhou,China: A political economy and governance perspective”, Tourism Management, Elsevier 33 (2012):988–998.
Ward Haruko Nawata,“Jesuit Encounters with Confucianism in Early ModernJapan”, Sixteen Century Journal 40/4 (2009): 1045–1067.
Wasilewska-Dobkowska Joanna, „Wyobrażenia Dalekiego Wschodu w środowisku polskich jezuitów”, Toruńskie Studiao Sztuce Orientu 1 (2004): 15–30.
Wills John E., “Some Dutch Sources on the Jesuit China Mission, 1662-1687”, Archivum Historicum Societatis Iesu 54 (1985).
Woo FranklinJ., “Liam Matthew Brockey. Journey to the East: The Jesuit Mission to China 1579–1724”,China Review International 15/3(2008): 363–370.
Xu Xin, “TracingJudaism in China”.Social Sciences in China 31/1 (2010):130–161.
Yu Liu, “The Intricacies of Accommodation. The Proselytizing Strategyof Matteo Ricci”, Journal of World History, 19/4 (2008): 465–487.
Yu Liu,“The TruePioneer ofthe JesuitChina Mission:Michele Ruggieri”, History of Religions 50/4 (2011).
Rozdziały w monografiach
Antonucci Davor, “Notes on the Qing-Zunghar War (1690-1697): The Jesuit Sources”, [w:] Acta Pekinensia: Western Historical Sources for the Kangxi Reign, The Macau Ricci Institute (Macau: Macau Ricci Institute, 2013), 371–387.
Bednarz Mieczysław, “IgnacyFranciszek Zapolski, dyplomatai misjonarz w Persji pod koniec XVII wieku”, w: Gdy Europa szukałaAzji, red. Felix Plattner (Kraków:Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1975), 371–86.
Burkiewicz Łukasz, „Kulturowa i cywilizacyjna rola szlaków komunikacyjnych do Azji Środkowej i Wschodniej w kontekście jezuickiej obecności w regionie” (do 1724 roku), w: Jezuici. Nauka i nauczanie, sztuka, kultura, duchowość XVI–XX w., red. Waldemar Graczyk, JolantaM. Marszalska (Warszawa: Wydawnictwo De Republica, 2023). [w przygotowaniu]
Canova José, “The Jesuits through the Prism of Globalization, Globalization through a Jesuit Prism”, w: The Jesuits and Globalization. Historical Legacies and Contemporary Challenges, red. ThomasBanchoff, José Canova(Washington (DC): Georgetown University Press, 2016).
Casalini Cristiano, “Discerning Skills: Psychological Insight at the Core of Jesuit Identity”, w: Exploring Jesuit Distinctiveness. Interdisciplinary Perspectives on Ways of Proceeding within the Societyof Jesus, red. Robert Aleksander Maryks (Leiden–Boston: Brill,2016), 189–211.
Cawley Kevin N., “Matteo Ricci and Korea: Korea and Matteo Ricci”, w: Scorci di Corea -Glimpses of Korea, red. Roberto Bertoni(Turin – Dublin,2013), 59–83.
Charles W. Connell, “Western Views of the Origin of the ‘Tartars’: An Example of the Influence of Myth in the Second Half of the Thirteenth Century”, w: The Spiritual Expansion of Medieval Latin Christendom: The Asian Missions, red. James D. Ryan (London, New York: Routledge, 2016), 103–125
Danieluk Robert, „Konfesjonał i pióro: Tomasz Ignacy Szpot Dunin, polski historiograf jezuickiej misji w Chinach”, w: Iesuitae in Polonia – Poloni Iesuitae. Piśmiennictwo łacińskie czasównowożytnych, red. JarosławNowaszczuk (Szczecin: „Volumina.pl”, 2017), 75–108.
Deupmann Christoph, „Römische Helden aus der chinesischen Fremde. Paul Weidmanns «Originaltrauerspiel» Usanquei, oder die Patriotenin Sina”, w: Fremde Helden auf europäischen Bühnen (1600–1900), red. Achim Aurnhammer, BarbaraKorte, vol. 5 (Würzburg: ErgonVerlag, 2017), 181–190.
Dong Shaoxin, „The Tartars in European Missionary Writings of the Seventeenth Century”, w: Foreign Devils and Philosophers. Cultural Encounters between the Chinese, the Dutch, and Other Europeans, 1590-1800 (Leiden–Boston: Brill, 2020), 82–103.
Fletcher Joseph F., “Integrative History: Parallels and Interconnections in the Early Modern Period 1500–1800”, w: Studies on Chinese and Islamic Inner Asia, red. Beatrice Forbes Manz (Aldershot: Variorum, 1995).
Fałkowski Wojciech, „Orient w Wilanowie. Szkic do obrazu kultury artystycznej Wschodu i jej europejskich mutacji w dawnej rezydencji Jana III Sobieskiego”, w: Orient i orientalizm w sztuce,red. Elżbieta Karwowska (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986),141– 159.
Golvers Noël, „«Litterae Indipetae» from the JesuitProvincia Flandro-Belgica 1640/1660– 1700”, w: Light a Candle.Encounters and Friendship with China. Festschrift in Honour of Angelo S. Lazzarotto P.I.M.E, red. Roman Małek S.V.D., Gianni Criveller P.I.M.E. (Sankt- Augustin–Nettetal: Steyler Verlags–buchhandlung, 2010).
Guopings Jin, „Amicissimos”, Tomás Pereira and Zhao Chang”w: In the Light and Shadow of an Emperor. Tomás Pereira, SJ (1645–1708), the Kangxi Emperor and the Jesuit Mission inChina, red. Artur K. Wardega SJ, Antonio Vasconcelos de Saldanha (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2012), 228-241.
Halsberghe Nicole, “The Resemblances and Differences on the Construction of Ferdinand Verbiest’s Astronomical Instruments, as Compared with those of the Tycho Brahe. A Study Based on Their Writings”, w: Ferdinand Verbiest (1623-1688). Jesuit Missionary, Scientist, Engineer and Diplomat, red. John W. Witek SJ (Nettetal: SteylerVerlag, 1994).
Inglot Marek, “Misje jezuitów polskich i francuskich od połowy XVII w. do początku XIX w. w Gruzji i Azerbejdżanie”, w: Polacyw Gruzji, red. EdwardWalewander (Lublin:Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002), 67–87.
Inglot Marek, “Jezuicipolscy w Azerbejdżanie w XVII i XVIII wieku. Misja polska wGandzy”, w: Polacy w Azerbejdżanie, red. Edward Walewander (Lublin: Instytut Badań nad Polonią i Duszpasterstwem Polonijnym KUL, 2003), 171–185.
Inglot Marek,“Misjonarze jezuiccy na Krymie od początku XVII do połowyXVIII wieku”, w: Polacy na Krymie, red. Edward Walewander (Lublin: Studio Komputerowo-Wydawnicze „Bamka”,2004).
Janeczek Stanisław, „O stereotypie szkoły jezuickiej. Uwagi komparatystyczne”, w: In Christo Redemptore. Księga pamiątkowa ku czci KsiędzaProfesora Jerzego Misiurka, red. Jarosław M. Popławski (Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „GAUDIUM”, 2001), 363–384.
Kajdański Edward, “Verbiest’s Relations with King John III of Poland”,w: Ferdinand Verbiest (1623-1688). Jesuit Missionary, Scientist, Engineer and Diplomat, red. John W. Witek SJ (Nettetal: Steyler Verlag,1994).
Kąkol Piotr, Reglińska-Jemioła Anna, „Chinoiserie w sztukach widowiskowych w Polsce XVIII wieku”, w: Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. Irena Kadulska, Józef Włodarski (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008), 51–71.
Kizilov Mikhail, “The Black Sea and the Slave Trade:The Role of Crimean Mari-time Towns in the Trade in Slaves and Captives in the Fifteenth to Eighteenth Centuries”, w: Critical Readings on Global Slavery, red. Damian Alan Pargas, Felicia Roşu (Leiden–Boston: Brill, 2018), 958–982.
Kołos Anna, „Serica, Seres, Catagium, China. Z badań nad kształtowaniem się obrazu Chin w geografiimentalnej dawnej Polski”, w: V Spotkania polonistyk krajów – Chiny, Korea, Japonia,red. Mao Yinhui (Kanton 2017).
Królikowska-Jedlińska Natalia,“The Northern CaucasusViewed by the Catholic Missionaries, 1625–1720s”w: Eastern Europe, SafavidPersia and the Iberian World.Frontiers and Circulations at the Edge of Empires,red. JoséCutillas Ferrer,Óscar Recio(Valencia: Albatros. 2018), 127–138.
Królikowska-Jedlińska Natalia, “Slaves of the Crimean Khan or Muslim Warriors? The Status of Circassians in the Early Modern Period”, w: Slavery in the Black Sea Region c. 900–1900. Forms of Unfreedom at the Intersection between Christianity and Islam, red. Felicia Roşu, (Leiden–Boston: Brill, 2022), 364–384.
Kwietniewska Monika, „Wiedza o Chinach w polskim Oświeceniu. Krótkie wprowadzenie”, w: Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. Irena Kadulska, Józef Włodarski (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008), 37–49.
Lim Jongtae, “Li Madou cosmografo. Le mappe del mondo di Matteo Ricci nella Corea del tardo periodChosŏn”, w: La cartographia di Matteo Ricci, red. Filippo Mignini(Roma, 2013), 137–156.
Loewenthal Rudolf, “The Jews in China. An Annotated Bibliography”, w: The Sino-Judaic Bibliographies of Rudolf Loewenthal, red. Michael Pollak (Cincinnati: Hebrew Union College Press, 1988), 9–159.
Lubina Michał, „Powrót do przeszłości”: XVII-wieczny model relacji Rosji z Chinami jako wzór dla stanu obecnego stosunków rosyjsko-chińskich”, w: Współczesne Chiny w kontekście stosunków międzynarodowych, red. Joanna Wardęga (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013).
Malatesta Edward J., S.J., “A Fatal Clash of Wills: The Condemnation of the Chinese Rites by the Papal Legate Carlo TomassoMaillard de Tournon”, w: The ChineseControversy. Its History and Meaning, red. David Emil Mungello (Sankt Augustin–San Francisco: Institut Monumenta Serica and The Ricci Institute for Chinese-Western CulturalHistory, 1994).
Matthee Rudi, “Introduction”, w: Judas Thaddeus Krusinski, The History of the Revolution of Persia: An Eyewitness Account of the Fall of the Safavi Dynasty (I.B. Tauris: London–New York, 2018), VII–XVII.
Meijun Wang, “Funeral Ceremony and Social Functions in Xinjiang”, w: Praxis, Folks’ Beliefs, and Rituals. Explorations in the Anthropology of Religion, red. Augustin F. C. Holl (Xiamen: Xiamen University, 2022), 66–76.
Menegon Eugenio, “The Habit that Hides the Monk: Missionary Fashion Strategies in Late Imperial Chinese Society and Court Culture”, red. N. Amsler, A. Badea, B. Heyberger, & C. Windler, w: Catholic Missionaries in Early Modern Asia. Patterns of Localization (London– New York: Routledge Taylor & FrancisGroup, 2020), 30–49.
Miazek Monika, „Europejczyk w Państwie Środka – jezuici,nauka, akomodacja”, w: Kulturowekonteksty integracji europejskiej, red. Mariola Walczak-Mikołajczakowa (Gniezno:Collegium Europeum Gnesnense, 2004), 106–114.
Miazek-Męczyńska Monika, „Makau – między Portugalią, Japoniąi Chinami. Wkład Towarzystwa Jezusowegow kształtowanie się oblicza miasta”,w: Sacrum w mieście:wymiar kulturowy, religijny i społeczny, t. 2: Epoka nowożytna i czasy współczesne, red. Danuta Quirini-Popławska, Łukasz Burkiewicz (Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, 2016), 23–34.
Miazek-Męczyńska Monika, „Przez Moskwę do Chin? Polski wkład w jezuickie poszukiwania”, w: Itinera clericorum. Kulturotwórcze i religijne aspektypodróży duchownych, red. Danuta Quirini-Popławska, Łukasz Burkiewicz (Kraków:Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, 2014), 520–521.
Nowak Katarzyna, „Wątki japońskie we wczesnym teatrze jezuickim”, w: Teatr Orientu. Materiały z sesji naukowej, red. Przemysław Piekarski (Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 1998), 253–259.
Roth Li Gertraude, „State Building before 1644”, w: The Cambridge History of China, vol. 9, red. Willard J. Peterson (Cambridge: Cambridge University Press,2008), 9–72.
Russell Camilla, “Imagining the «Indies»: Italian Jesuit Petitions for the Overseas Missions at the Turn of the Seventeenth Century”, w: L’Europa divisa ei nuovi mondi. Per Adriano Prosperi, red. Massimo Donattini, Giuseppe Marcocci, Stefania Pastore (Pisa: Edizioni della Normale,2011), vol. 2, 179–189.
Russell Camilla, “Vocation to the East: Italian Candidates for the Jesuit China Mission at the Turn of the Seventeenth Century”, w: Renaissance Studies in Honor of Joseph Connors, red. Machtelt Israëls, Louis Waldman (Florence, Villa I Tatti: The Harvard University Center for ItalianRenaissance Studies, 2013), vol. 2, 313–327.
Odyniec Wacław, Włodarski Józef, „Znajomość cywilizacji chińskiej w Polscedo końca XVIIIwieku”, w: Chiny w oczach Polaków do XX wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura, red. Józef Włodarski (Gdańsk:Wydawnictwo „Marpres”, 2001), 79–88.
Okoń Jan, „Barokowy dramat i teatr szkolnyw Polsce. Wśród zadań publicznych i religijnych”, w: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, red. Irena Sławińska, Maria B. Stykowa (Lublin:Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1990), 7–26.
Okoń Jan, „Teatr jezuicki w Polsce: pomiędzy swojskością a cudzoziemszczyzną”, w: Jezuici a kultura polska. Materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) i 450-lecia powstaniaTowarzystwa Jezusowego (1540–1990), red. Ludwik Grzebień,Stanisław Obirek (Kraków:Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici,1993), 227–241.
Ramos–Suárez Manuel–Antonio, “Doña María Guadalupe de Lancaster, duquesa de Aveiro, y su devoción a los mártires del Japón”, w: Japón y Occidente. El Patrimonio Cultural como Punto de Encuentro, ed. A. G. Aragón (Sevilla, 2016), 543–554.
Ruiu Adina, “Missionaries and French Subjects: The Jesuits in the Ottoman Empire”, w: A Companion to Early Modern Catho lic Global Missions, red. Ronnie Po-Chia Hsia (Leiden- Boston: Brill, 2017), 181–204.
Shu Jian, „The Role of China in the Dissemination of Christianity to the Korean Peninsula in the Early Modern China”,w: Beyond Indigenization. Christianity and Chinese Historyin a Global Context, red. Tao Feiya, tłum. Max L. Bohenkamp (Leiden–Boston: Brill, 2022), 406– 423.
Shu Liguang,“Ferdinand Verbiest and the Castingof Cannons in the Qing Dynasty”, w: FerdinandVerbiest (1623–1688). Jesuit Missionary, Scientist and Diplomat,red. JohnW. Witek S.J red. (Nettetal: SteylerVerlag, 1994).
Skowron Ryszard, „Brożek, jezuici i Chiny. Polski epizod do dziejów dialogu Zachodu ze Wschodem w XVII wieku”, w: Orient w kulturze polskie. Materiały z sesji jubileuszowej 25- lecia Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 2000),117–125.
Smołucha Janusz, „Iter Moschoviae” – wczesne kontakty dyplomatyczne między Wielkim Księstwem Moskiewskim a Chinami w dziełach TomaszaSzpota Dunina”, w: Jezuici.Nauka i nauczanie, sztuka, kultura, duchowośćXVI–XX w., red. Waldemar Graczyk,Jolanta M. Marszalska (Warszawa: Wydawnictwo De Republica, 2023). [w przygotowaniu]
Spence Jonathan D., „The K’ang-hsiReign”, w: The CambridgeHistory of China,vol. 9, red. Willard J. Peterson (Cambridge: Cambridge University Press,2008), 120–182.
Standaert Nicolas, “Matteo Ricci and the Chinese. Spaces of Encounter between the Self and the Other”, w: Lezioni Cinesi. Storia filosofia e antropologia della Cina, red. Alessandro dell’Orto, Zhao Hontago (Urbaniana University Press: Roma, 2017), 73–100.
Stang Charles M., “The <Nestorian> (Jingjiao) Monument and its Theology of the Cross”, w: Syriac in its Multi–cultural Context, red. Herman Teule, Elif Keser-Kayaalp, Kutlu Akalin, Nesim Doru, M. Sait Toprak(Leuven: Peeters, 2017), 107–118.
Stary Giovanni “The “Manchu Cannons” Cast by Ferdinand Verbiest and the Hitherto UnknownTitle of His Instructions” w: FerdinandVerbiest (1623–1688). JesuitMissionary, Scientist and Diplomat, red.John W. Witek S.J. (Nettetal: Steyler Verlag, 1994).
Theiss Janet, “Managing Martyrdom. Female Suicide and Statecraft in Mid- Qing China”, w: Passionate Women. Female Suicide in Late Imperial China, red. Paul S. Ropp, Paola Zamperini, HarrietT. Zurndorfer (Leiden–Boston: Brill, 2001), 47–76.
Toledano Ehud, “Enslavement in the Ottoman Empire in the Early Modern Period”, w: The CambridgeWorld History of Slavery, red. David Eltis, Stanley Engerman(Cambridge: Cambridge University Press, 2011), 25–46.
Watson James L., “The Structureof Chinese FuneraryRites. Elementary Forms, Ritual Sequence, and the Primacy of Performance”, w: Death Ritual in Late Imperial and Modern China, red. Evelyn S. Rawski, James L. Watson (Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 1988), 3–19.
Zhenhua Hao, “Verbiest and Sino-Russian Relations”, w: Ferdinand Verbiest (1623-1688). Jesuit Missionary, Scientist, Engineer and Diplomat, red. John W. Witek SJ (Nettetal: Steyler Verlag, 1994).
Zhu Donghua, „The Chronology of the Tang Dynasty JingjiaoNestorian Theologian Jingjing’s Writings and Translations in Relation to His Thought”,w: Beyond Indigenization. Christianity and Chinese History in a Global Context, red. Tao Feiya, tłum. Max L. Bohenkamp (Leiden– Boston: Brill, 2022), 25–45.